Hemma dag 2

Nu har det gått 2 dagar sen operationen. Jag har redan blivit mycket piggare, antagligen för att tabletterna jag fick med hem är slut så nu tar jag vanliga alvedon. Magen är inte riktigt lika svullen och har inte heller lika ont, tar mig runt här hemma nästan helt utan problem, men det är jobbigt att vara uppe och gå allt för länge.
 
 
Trots att jag redan känner mig bättre är jag orolig för infektion. Min operationsläkare sa åt mig att ta bort förbandena när jag var hemma för att det skulle läka bättre så det gjorde jag trots att det det stod i mina papper att de skulle vara kvar i upp till 10dagar. Dagen efter ringde en sjuksköterska från dagkirurgen för att höra hur det var med mig och hur allt gick, och om förbanden var kvar. Då hade jag redan tagit bort dem vilket visade sig att jag inte skulle ha gjort. Risken för infektion ökar om man tar bort dem! Känns lovande tycker jag och min syster som är sjuksköterska sa åt mig, gör inget utan att fråga mig först nästa gång. Men hon tyckte det såg bra ut i alla fall. Men man kan ju inget annat bli än att bli orolig när jag tog bort dem så fort efter operationen.
 
Läkare och operationsläkare är bra på vad de ska göra men sjuksköterskor kan allt annat, det är dem som tar hand om patienterna, sköter förband och kollar så att läkarna "sköter sig". (kommentar från min syster)
Alltså rådfråga alltid en sjuksköterska.
 
Annars tycker jag att det var helt underbar personal som hjälpte mig och var med under operationen. Så snälla och de berättade precis vad som skulle hända och varför de gjorde vissa saker. Man var inte alls orolig och kände att man var i goda händer hela tiden.
 
 
 

Kommentarer
» syrran

Bra Sara! Alltid lyssna på syrran :)

2012-12-20 // 17:02:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Follow on Bloglovin